המשרד מלווה ומייעץ ללקוחות בכל הנוגע להגנה על מוצרים מפני זיופים ולהתמודדות מול גזל מוניטין עסקי. הליווי המקצועי כולל ייצוג בבתי משפט תוך שילוב ויישום ידע מתחומי משפט משיקים, כולל עוולות מסחריות, סימני מסחר, מדגמים, זכויות יוצרים, דיני עשיית עושר, ועוד.

מוצר מזויף – מה אפשר לעשות נגדו?

הכלי המשפטי המרכזי לטפל בתופעת הזיופים הוא חוק עוולות מסחריות. החוק רואה את הזייפן כמי שמנסה להבנות שלא כדין על מוניטין שבנה לעצמו גורם אחר. גזל המוניטין הזה מכונה בחוק – “גניבת עין”.

האיסור על גניבת עין קובע, שאסור לעוסק לגרום לכך שנכס שהוא מוכר או שירות שהוא נותן, יחשבו בטעות כנכס או כשירות של עוסק אחר או כנכס או כשירות שיש להם קשר לעוסק אחר.

מי שעוולו כלפיו בגניבת עין זכאי לפיצויים ללא הוכחת נזק של עד 100,000 שקלים לכל עוולה. כמובן שאם הנזק הוא גבוה יותר, ניתן לתבוע סכום פיצוי גדול יותר.

על מנת לזכות במשפט בשל גניבת עין יש להוכיח קודם כל קיומו של מוניטין. כלומר, להראות שקיימת למוצר או לשירות תדמית חיובית בעיני הציבור, אשר בזכותה קיים למוצר/לשירות שוק של לקוחות פוטנציאליים שמעוניינים לרכוש אותו.

במקביל יש להראות שהנתבע מטעה את הלקוחות, וזאת באמצעות מה שזכה לכינוי “המבחן המשולש” – במסגרתו משווים את המוצר המקורי למוצר המזויף ובוחנים את המראה שלהם ואת הצליל של השם, כן בודקים מי קהל הלקוחות, והאם הם מוטעים בין המוצר המקורי למזויף. לבסוף בודקים את שאר נסיבות העניין שיכולות להיות רלבנטיות.

איסור נוסף בחוק הוא האיסור למסור ללקוח תיאור כוזב. כלומר, חל איסור לפרסם מידע לגבי עסק, מקצוע, נכס או שירות, כאשר המפרסם יודע או שהיה עליו לדעת שהמידע אינו נכון.

כמו כן, החוק אוסר על התערבות לא הוגנת. כלומר, אסור לעוסק למנוע או להכביד באופן לא הוגן על גישה של לקוחות, עובדים או סוכנים אל העסק, הנכס או השירות של עוסק אחר. התערבות לא הוגנת רלבנטית בדרך כלל להטעיה המתבצעת באינטרנט בשמות מתחם (Domain Names), באופן שמושך גולשים לאתר מתחרה בעל שם דומה.

יש לכם שאלה לגבי חיקויים וזיופים? – צרו עמנו קשר.

 האמור לעיל הוא סקירה כללית ואינו מהווה ייעוץ משפטי. ייעוץ משפטי מקצועי מחייב בדיקה פרטנית של הנסיבות הספציפיות.

צרו קשר