מה הן ההגבלות שחלות על יבואן מקביל של מותגים? שאלה זו נדונה בבית המשפט העליון בעקבות תביעה שהגישה חברת האופנה הבינלאומית טומי הילפיגר והיבואן הרשמי שלה בישראל נגד בית עסק ישראלי שמכר מוצרי טומי הילפיגר מקוריים שיובאו לישראל בייבוא מקביל. המוצרים נמכרו במחירים נמוכים באופן משמעותי ממחירי היבואן הרשמי. בית העסק אף פרסם את פעילותו באופן בולט תוך הדגשה שנמכרים בו מותגים יוקרתיים “בזול”, ותוך שימוש נרחב בסימן “טומי הילפיגר”.

בית המשפט העליון קבע שיצרן של מוצר והיבואן הרשמי אינם רשאים למנוע מצד ג’ לבצע ייבוא מקביל של אותו מוצר. כל עוד מדובר על מוצר מקורי שאינו מזוייף, ושיוצר בחו”ל ברשות ובסמכות של היצרן, הרי שלא ניתן למנוע את הייבוא המקביל שלו לישראל. כמו כן, לא ניתן למנוע מהיבואן המקביל להשתמש בשם המותג לצורך פרסום וקידום הייבוא המקביל, וזאת גם אם הייבוא המקביל פוגע במכירות של היבואן הרשמי.

יחד עם זאת, בית המשפט היה ער לכך שלצד היתרונות של הייבוא המקביל, קידום תחרות והורדת מחירים, יש לו גם חסרונות. כך לדוגמא, ייבוא מקביל עלול לעודד תופעות של “טרמפיסטים” שיקצרו את פירות ההשקעה הכספית שעשו היצרן והיבואן הרשמי. יבוא מקביל עלול גם להרתיע יצרנים ויבואנים רשמיים מלהשקיע בפיתוח מערך שירות ואחזקה בישראל, אם אלה ישרתו בסופו של דבר בעיקר לקוחות של ייבוא מקביל. על רקע זה נדרש בית המשפט העליון לקבוע מהי הפעילות הפרסומית והשיווקית המותרת לייבואן המקביל, ומתי וכיצד הוא יכול להיבנות על סימן המסחר ועל המותג של היצרן.

ראשית נפסק, שייבוא מקביל של מוצרים “אמיתיים” ומקוריים אינו מפר כשלעצמו את סימני המסחר של היצרן. שימוש בסימן המסחר לצורך שיווק הסחורה שאליה צמוד סימן המסחר, הוא שימוש חיוני ומותר. אחרת, איך אפשר יהיה לתאר את המוצר הממותג מבלי להשתמש בשם המותג?

מצד שני, חובה על היבואן המקביל לוודא שהוא לא יוצר אצל הצרכנים את הרושם המוטעה, כאילו היצרן או היבואן הרשמי קשורים לייבוא המקביל. כלומר, אסור לייבואן המקביל ליצור מצג שהייבוא המקביל נעשה בחסות של בעל המותג או נציגו הרשמי.

לדברים חשיבות מיוחדת כשמדובר במוצרים שבהם יש מערכת יחסים מתמשכת בין המוכר לקונה, וכשנלווה אליהם מרכיב של שירות ואחריות מוצר. כך לדוגמא, כאשר מדובר במכירה של כלי רכב, אחריות היבואן הרשמי היא רבת חשיבות בעבור הצרכן. לכן, על היבואן המקביל להדגיש בפני לקוחותיו באופן בולט שהוא אינו פועל בחסות יצרן הרכב או היבואן הרשמי, ולפרט את משמעות הדבר (למשל, מי אחראי לטיפול בתקלות בתקופת האחריות).

לעומת זאת, כשמדובר בייבוא מקביל של צעצועים שנמכרים במחיר נמוך, הצרכן אינו מצפה לרכוש אותם דווקא בחסות היצרן, וככלל שאלת האחריות לגביהם היא פחות חשובה. לכן, במקרה כזה החובה להבהיר את העובדה שמדובר על יבוא מקביל שלא בחסות היצרן, היא חובה פחותה.

כמובן שאם היבוא המקביל הוא של מוצרים סוג ב’, אז צריך יהיה להדגיש בפני הלקוחות את השוני בין המוצרים “הרשמיים” ל”מקבילים”.

איסור נוסף שחל על היבואן המקביל הוא האיסור “לתפוס טרמפ” על מסע פרסום משמעותי שנועד לאפשר חדירה של מותג חדש לשוק הישראלי. אם יעשה כן, יראו ביבואן המקביל כמי שמתעשר שלא כדין על חשבון ההשקעה שעשו היבואן הרשמי או היצרן.

שאלה נוספת שנדונה היא עד כמה יכול יבואן מקביל לפרסם או להפעיל אתר מכירות מקוון תחת דומיין הכולל את שם המותג. גם בהקשר זה נקבע, שמותר להשתמש לצרכי יבוא מקביל בדומיין הכולל את המותג. התנאי לכך, הוא שהדומיין והאתר אינם מטעים את הצרכן הסביר לחשוב שהוא גולש באתר של היצרן או של היבואן הרשמי.

בפרשת טומי הילפיגר הנ”ל בית המשפט העליון ראה את פעילות היבואן המקביל כפעילות חוקית, אבל אסר עליו להשתמש בשם עסק הכולל את הסימן “טומי הילפיגר”, משום שבכך ראה שימוש בלתי חוקי בשם המותג, כזה המרמז על חסות רשמית. כמו כן, היבואן המקביל חוייב להבהיר ללקוחותיו באופן אקטיבי ושוטף, שמדובר על יבוא מקביל, וכן שהוא פועל ללא חסות של חברת טומי הילפיגר העולמית.

בכל הנוגע לייבוא של מוצרים מזוייפים (להבדיל ממוצרים מקוריים מקבילים) – יבוא כזה אסור באופן מוחלט! בעניין זה אין הקלות כלשהן. למעשה, מי שמייבא מוצר מזויף מסתכן לא רק בכך שהסחורה תעוכב במכס ותושמד, וההשקעה הכספית תרד לטמיון, אלא הוא מסתכן גם בכך שינקטו נגדו הליכים משפטיים, כולל מצד היצרן או היבואן הרשמי.

ואיך יודעים האם המוצר מקורי או מזויף? – ככלל, מוצרים שנמכרים בבאסטות או בחנויות מפוקפקות, במחירים נמוכים במיוחד, וללא שיש בידי המוכר מסמכים משפטיים המעידים על מקוריות המוצר הם כנראה מוצרים מזוייפים. הכלל הוא שכשיש ספק – אז אין ספק, ועדיף להימנע מראש מייבוא.

יש לכם שאלה לגבי ייבוא מקביל? – צרו עמנו קשר.

האמור לעיל הוא סקירה כללית ואינו מהווה ייעוץ משפטי. ייעוץ משפטי מקצועי מחייב בדיקה פרטנית של הנסיבות הספציפיות.

צרו קשר